Jakie braki mają oferty franczyzy?

Oferty franczyzy cieszą się dużą popularnością wśród potencjalnych franczyzobiorców. Wiemy to z własnego doświadczenia, analizując statystyki oglądalności portalu franczyzawpolsce.pl. Postanowiliśmy zapytać naszych użytkowników czego w ofertach dawców licencji brakuje im najbardziej.

Ponad połowa użytkowników – 52% domaga się precyzyjnego określenia kosztów uruchomienia biznesu. To bardzo wysoki odsetek. Ten problem pozostawił wszystkie inne daleko w tyle. Nic dziwnego, w końcu każdy potencjalny franczyzobiorca stara się dopasować oferty franczyzy do swoich możliwości finansowych. W naszych formularzach dla franczyzobiorców staramy się precyzyjnie określić wszelkie możliwe wydatki na uruchomienie biznesu. Nie jest to jednak łatwe – również dla samych dawców licencji. W wielu przypadkach dokładna projekcja kosztów jest wręcz niemożliwa. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy do uruchomienia biznesu potrzebny jest lokal. Koszty będą się mocno różniły w sytuacji gdy lokal jest nasz, chcemy go kupić albo wynająć.

Pierwszy wariant jest najbardziej optymalny, drugi kosztochłonny, w trzecim zaś nie potrzebujemy dużej sumy na start, ale za to obciążamy się czasem poważną miesięczną opłatą. Nawet stan lokalu może mieć bardzo duże znaczenie dla kosztów uruchomienia biznesu. W przypadku lokali gastronomicznych idealne jest kupienie bądź wynajęcie powierzchni po innym lokalu. Dzięki temu możemy oszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych – poprzedni właściciel już zainwestował w doprowadzenie odpowiedniej wentylacji, kanalizacji, prądu i pomieszczenia sanitarne.

Wielu franczyzodawców podczas estymacji kosztów dodaje klauzulę „plus koszt przystosowania lokalu”. Część z doświadczenia wie, ile mniej więcej trzeba na to wydać w przeliczeniu na metr kwadratowy. Rzadko jednak umieszczają w ofertach koszty prowadzenia biznesu przez pierwsze miesiące czy tygodnie, zanim ten nie zacznie się samofinansować – czyli kiedy przychody przynajmniej zrównoważą wydatki. Tego typu informacje powinny być udzielane podczas wstępnych rozmów franczyzodawców i franczyzobiorców.

Faktem jest, że zależą od wielu czynników, w tym przede wszystkim lokalizacji sklepu, szkoły czy jakiegokolwiek innego rodzaju interesu, ale także od pory roku czy siły nabywczej mieszkańców danego rejonu. Koszty uruchomienia biznesu są więc bardzo płynne, czasami wręcz niemożliwe do precyzyjnego ustalenia. Franczyzodawcy opierają się na swoim doświadczeniu i sumach, które wydali inni franczyzobiorcy. Wbrew pozorom nie mają interesu w zaniżaniu kosztów, by przyciągnąć jak najwięcej uwagi. Tak naprawdę nie zarabiają na uwadze, liczą się podpisane umowy franczyzy.

Inne oferty franczyzy

A propos informacji od działających już biorców licencji. Jedna czwarta osób biorących udział w sondzie na www.FranczyzawPolsce.pl podkreśla, że brakuje im opisów doświadczeń innych franczyzobiorców. Staramy się opisywać je na naszym portalu. Obiecujemy jednak, że zwrócimy na nie jeszcze większą uwagę, uczulimy też naszych klientów na tę formę kontaktu z potencjalnymi franczyzobiorcami. Dobrze prosperujący przedsiębiorcy są przecież najlepszą wizytówką systemu.

Terminy są ważne

Kolejnym problemem dla osób interesujących się franczyzą jest brak ustalenia czasu, w jakim realnie można uruchomić biznes. Faktycznie, wielu franczyzodawców stara się o tym precyzyjnie informować. Z drugiej strony nie ma wielkiej różnicy, czy coś da się otworzyć w 5 czy 6 tygodni. Polscy przedsiębiorcy niestety przyzwyczajeni są do czekania na decyzje administracyjne, do przewlekłych procedur.

Jedynie 8,5% biorących udział w sondzie użytkowników zwraca baczną uwagę na takie niuanse jak termin rozpoczęcia pracy na własny rachunek.

Około 6% badanych oczekuje szybkiej odpowiedzi na zadawane pytania. Warto mieć to na uwadze i często sprawdzać skrzynkę mailową oraz dedykować osobę odpowiedzialną za kontakt z potencjalnymi franczyzobiorcami. Pamiętajmy, że bez nich system sieciowy nie będzie się rozwijał i żadne pytanie nie może pozostać bez odpowiedzi.

Szkolenia

Co ciekawe, jedynie niespełna 2,5% naszych użytkowników chce, by dawcy licencji lepiej informowali o czasie trwania szkoleń. A może być to zaskakujące – szkolenia potrafią zająć nawet kilka czy kilkanaście tygodni. W McDonald’s jest to cały rok.

Wnioski z naszej sondy mogą być przydatne zarówno istniejącym firmom, jak również tym, które myślą właśnie o przygotowaniu oferty franczyzy – dzięki nim lepiej będziecie mogli zaprojektować swoją komunikację skierowaną do potencjalnych biorców licencji.

Konrad Bagiński

Zobacz także: Pięć błędów świeżaka

Udostępnij

Dołącz do newslettera

© 2024 All Rights Reserved.