Pytaniem, które zadaje sobie na pewnym etapie każdy franczyzodawca, jest to, czy może uznać, że jego franczyza osiągnęła sukces. Miernikiem tego nie zawsze muszą być same finanse, lecz to, co udało się już osiągnąć, czy jakie są dalsze perspektywy. Podpowiadamy, w jaki sposób można mierzyć sukces swojego systemu franczyzowego.
Każda firma franczyzowa podczas oceny swojej działalności powinna brać pod uwagę etap rozwoju sieci. Od niego w dużej mierze zależą cele, jakie należy sobie stawiać. Choć każda sytuacja powinna być analizowana indywidualnie, wyróżnia się kilka standardowych etapów rozwoju systemów franczyzowych ze względu na liczbę franczyzobiorców:
Powszechnie wykorzystywanymi narzędziami we współczesnych przedsiębiorstwach, w tym we franczyzach, są kluczowe wskaźniki efektywności, czyli tzw. KPI. Umożliwiają one określenie oraz mierzenie stanu realizacji celów operacyjnych, a także strategicznych. Uznaje się, że dobrze sprawdzają się w przedsiębiorstwach wzrastających, gdzie ważne jest reagowanie na pojawiające się problemy i efektywne wykorzystanie zasobów. Warto wdrożyć je nie tylko, by sprawdzić, czy Twój pomysł na franczyzę przynosi odpowiednie dochody, ale też dla jego dalszego rozwoju i optymalizacji działań. Ostatnia z wymienionych kwestii będzie szczególnie istotna w przypadku, gdy działalność franczyzowa jest już na zaawansowanym etapie. Franczyzodawca będzie mógł skupić się na najistotniejszych wskaźnikach dla swojego biznesu, o co może być trudno bez rzetelnych danych z powodu większej liczby franczyzobiorców i innych czynników pochłaniających czas i uwagę z racji rozmiaru biznesu. KPI można podzielić na kilka grup. Przedstawiamy często wykorzystywane przykłady z każdej z nich:
KPI mogą być różne dla poszczególnych działów i osób w firmie. Ważne też, aby firma franczyzowa nie trzymała się sztywno tych, które zostały raz przyjęte. Należy je dostosowywać wraz ze strategią i sytuacją Twojego biznesu. Dzięki temu nawet najbardziej opłacalna franczyza będzie mogła osiągnąć jeszcze bardziej zoptymalizowane efekty.
Dobra franczyza wśród badanych kwestii musi uwzględnić również poziom zadowolenia i zaufania samych franczyzobiorców. Praktyka rynkowa pokazuje, że finanse są pod tym względem wciąż ważne, lecz nie muszą być najważniejsze. Franczyzodawcy opracowują swoje katalogi pomysłów na to, jak sprawić, aby sieć była atrakcyjna dla potencjalnych kandydatów. Pod względem finansowym często obniżane są koszty franczyzy, np. poprzez zwolnienie z opłat początkowych. Istotne znaczenie ma jednak też to, co zostanie zaoferowane ponadto. Franczyzodawcy decydują się np. na udostępnianie franczyzobiorcom własnych lokali lub oferują pomoc w ich znalezieniu. Oferowany know-how powinien wyróżniać się na rynku i uwzględniać potencjalne przewagi konkurencyjne. Franczyzodawca będzie ich świadomy, wyłącznie odpowiednio mierząc własny sukces i obserwując rozwój swojego biznesu. Opłacalna franczyza dla franczyzobiorcy musi uwzględniać również działania marketingowe. Tutaj duże znaczenie może mieć chociażby wdrożenie opisanych powyżej KPI, które umożliwią zrozumienie tego, które działania lepiej przekładają się na wyniki finansowe lokali franczyzowych.
Przychody z franczyzy zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy to podstawowy miernik, jakim zawsze powinna kierować się sieć oceniająca swoje działania. Istnieje jednak wiele innych sposobów na mierzenie sukcesu systemu. Należy dostosować je do aktualnych potrzeb, branży, czy etapu działalności. Im więcej danych pozyskasz oprócz samych wyników finansowych, tym więcej dowiesz się też na temat skuteczności swojego biznesu franczyzowego.