Przed franczyzodawcą planującym otworzyć własną sieć franczyzową stoi zadanie zbadania oraz opracowania zarówno samego pomysłu na działalność, jak też wielu kwestii formalnych, np. umowy franczyzowej. Konieczne jest wzięcie pod uwagę również indywidualnych uwarunkowań firmy, a także specyfiki branży. Bardzo łatwo o popełnienie błędów jeszcze przed sprzedażą licencji, które w konsekwencji mogą doprowadzić nawet do upadku przedsięwzięcia. Osobą, dzięki której możesz uniknąć nauki na własnych błędach, jest doradca franczyzowy.
Doradztwo franczyzowe polega na świadczeniu usług dla przyszłych franczyzodawców, skupiających się na wsparciu w uruchomieniu systemu franchisingowego, a także jego prowadzeniu. Pozwala na skrócenie czasu potrzebnego do udostępnienia oferty kandydatom, a także zminimalizowanie ryzyka popełnienia najczęściej spotykanych błędów. Doradztwo w zakresie franczyzy okazuje się przydatne zarówno dla początkujących franczyzodawców, jak też firm już prowadzących swoje sieci. W przypadku tych drugich może posłużyć do przeanalizowania strategii działania i zoptymalizowania procesów. Obejmować może zarówno kwestie biznesowe, jak też prawne.
Początkowym etapem przygotowania do uruchomienia franczyzy jest opracowanie modelu biznesowego. Należy m.in. określić model rozwoju we franczyzie, przeanalizować zasadność i szanse franchisingu w danej branży oraz sytuacji rynkowej, poznać konkurencję, a także sprecyzować mocne strony, dzięki którym można wyróżnić się wśród innych ofert. Częstym błędem popełnianym przez nowicjuszy jest poświęcenie zbyt małej uwagi tym kwestiom i niedopracowanie koncepcji. Zbyt mocne skupienie na zysku oraz pośpiech może skutkować tym, że osiągnie się efekt odwrotny do zamierzonego. Doświadczony doradca ma za sobą współpracę z franczyzodawcami w wielu branżach – ma nie tylko teoretyczną, ale też praktyczną wiedzę o tym, na co szczególnie zwrócić uwagę i gdzie mogą czyhać na franczyzodawcę ewentualne trudności. Zapewni indywidualne podejście i dopasowanie planu skrojonego do potrzeb danej firmy.
Kwestią mogącą pochłonąć szczególnie dużo czasu, jest przygotowanie dokumentacji franczyzowej. Należy do niej m.in. podręcznik operacyjny oraz dokumentacja rekrutacyjna. Pierwszy z nich jest w praktyce szczegółowym opisem franczyzy i zasad współpracy kierowanym do franczyzobiorców. W zależności od branży, uwzględnić należy zarówno takie kwestie, jak ogólne założenia biznesowe, jak też nawet szczegóły techniczne maszyn, zasady ubioru pracowników punktów franczyzowych, czy przepisy na dania w przypadku gastronomii. Zakres prac nad dokumentacją jest zatem bardzo szeroki i nietrudno o pominięcie czegoś istotnego. Wdrożenie systemu franczyzowego wspólnie z doradcą pozwoli odciążyć nieco franczyzodawcę, ponieważ specjalista taki będzie wiedział, co należy ująć w określonych dokumentach, co przyspieszy też cały proces.
Od momentu pojawienia się pomysłu o uruchomieniu własnej sieci, do jej rzeczywistego startu franczyzodawca musi również zmierzyć się z wieloma zagadnieniami natury prawnej. Co kilka lat do debaty publicznej wraca kwestia stworzenia oddzielnej ustawy dotyczącej działania franczyzy w naszym kraju, lecz jak do tej pory żaden projekt nie został uchwalony. W związku z tym kodeks cywilny nie reguluje treści dotyczących umowy franczyzy, co rodzi szerokie możliwości indywidualnej interpretacji przepisów i dowolności podczas tworzenia tych dokumentów. Jedynymi ograniczeniami są tak naprawdę szeroko pojęte przepisy prawne oraz zasady współżycia społecznego. Przed stronami podpisującymi umowę franczyzy stoi zatem zadanie stworzenia dokumentu, który będzie zgodny z prawem, a także będzie satysfakcjonował obydwie z nich. Pod tym względem również korzystna będzie współpraca z doradcą franczyzowym.
Sieć franczyzowa może zgłosić się do doradcy prawnego w celu opracowania lub analizy już powstałej umowy franczyzowej. Co prawda nie istnieje uniwersalny wzór dokumentu, lecz wiedza i doświadczenie firmy doradczej pozwala na skuteczną ocenę tego, jakie zapisy powinny zostać zawarte. Oprócz ogólnych kwestii dotyczących przedmiotu zawarcia umowy, czy czasu jej trwania, należy uwzględnić też specyfikę danej branży. W związku z tym umowa franczyzy powinna zostać każdorazowo opracowana przez specjalistę mającego zarówno odpowiednią wiedzę prawną, jak też dotyczącą działania franchisingu. Dzięki temu zabezpieczone zostaną interesy obydwu stron, a także będą one przygotowane na różnego rodzaju nieprzewidziane sytuacje, np. śmierć którejś z nich.
W naturalny sposób przed podpisaniem umowy mogą pojawić się rozbieżności pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Obydwie strony chcą chronić swoje interesy i jak najlepiej zabezpieczyć je, modyfikując oraz dodając nowe zapisy w dokumencie. Może rodzić to zarówno spory, jak też wątpliwości natury prawnej.
Rozstrzygnąć je może doradca prawny we franczyzie. Może on reprezentować zarówno franczyzodawcę, jak i franczyzobiorcę podczas negocjacji przed podpisaniem umowy. Obecność takiego specjalisty będzie również gwarantem dla podpisujących, że wprowadzane zapisy są zgodne z prawem i nie dojdzie do jakiejkolwiek próby oszustwa bądź wykorzystania którejś ze stron. Doradca prawny – franczyza sprawdzi się nie tylko w przypadku zawierania umowy ze świeżopowstałą siecią, jak też z już uznaną marką, dysponującą swoimi wzorami dokumentów. Podmioty działające w oparciu o model franczyzowy decydują się na taką pomoc również m.in. w kwestii rozwiązywania sporów między franczyzodawcą a franczyzobiorcą, czy w celu sporządzenia audytu dokumentacji franczyzowej.